onsdag 9 november 2011

Sätt er ner innan ni börjar läsa det här.

Jag har funderat fram och tillbaka gällande upplägget för min träning i vinter. Jag ska ju- som ni alla vet- springa mitt livs första marathon nästa år i september, och det är dags att redan nu börja anpassa träningen efter det. Eftersom vintern närmar sig backar jag lite just med löpträningen, dels för att det helt enkelt inte är lika lockande att gå ut och springa i snö (även om jag givetvis gör det också), dels för att komma ifrån det lite grann så att suget är starkare än någonsin sen i vår, och dels för att det ju faktiskt sliter ganska mycket på kroppen att löpträna 6-8 gånger i veckan. Vintern är ju en strålande period för att bygga upp och alternera träningen lite. Inga konstigheter där.

Nu till det revolutionerande. Håll i hatten. Jag ska FÖRSÖKA dra ner på ett par pass i veckan för att på så sätt få bättre kvalitet på de kvarvarande passen, och förhoppningsvis se bättre resultat av träningen. Jag har ju mest kört på och tränat hej vilt för att det är så roligt och för att jag har sån lust med det, men jag får försöka hålla igen lite. Jag vet, jag tror inte heller att det är sant, men jag kanske faktiskt kan klara mig på 9-10 pass i veckan istället för 12. Jag SKA även bli bättre på det där med vila. En vilodag i veckan ska jag ha, hur gärna jag än vill träna, det får bli socialpromenad på sin höjd då.

Morgnarna ska bli mer effektiva, det får bli morgoncardio eller morgonjogg istället för promenader, och styrketräningen ska bli mer intensiv med fokus på funktionella övningar, stabilitet och balans. Let´s face it, jag behöver ju inte bygga en massa muskler för att kunna springa långt. Så så tänker jag ungefär.  Kvalitet framför kvantitet. Sen är det lite mer detaljer kvar, men det kan jag ju återkomma med när det är klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar