lördag 24 december 2011

Bra dag hörrni, julafton.

Jo men alltså jag startade ju julafton med en löptur bort till Handlarn för att köpa grädde. Jag kom dit vid tio över åtta, bara för att mötas av en skylt där det stod att de öppnade nio. Det var ju just snyggt tänkte jag (hade det inte varit julafton hade jag svurit en massa och kanske vandaliserat ett par buskar eller så), och vände sen hemåt igen. Ganska exakt en mil blev det, precis som planerat, och trots att jag faktiskt inte är så förtjust i att springa på morgonen sådär så gick det hyfsat, knappa 55 minuter fick jag vara ute i blåsten med en fånig pannlampa på huvudet. När alla djur sen var utfodrade och alla löpare (jag och pappa) färdigduschade så var det äntligen dags för den sedvanliga varm choklad- och ostmacksfrullen. Sjukt bra tradition det där, många år gammal. Gillar traditioner. En ny en är att vi åker hem till syrran vid lunchtid och sen firar där till framåt kvällen. Sen åker jag med hem till mamma och pappa igen. Har en social fobi (normal, kallas den) som gör att jag tycker att det är obekvämt att öppna julklappar när det sitter en massa andra personer och råstirrar. Det gör mig mycket nervös, det där. Jag är mer rädd för innehållet än förväntansfull inför det, för tänk om det är något jag inte vill ha. Jag MÅSTE se ut som att jag tycker om det. Det kommer därför fram en påklistrad ful min redan innan jag slitit upp pappret, och den som inte fattar att det är fejk har ju IQ som en överkörd banan. Dock medför detta att om man får en klapp man blir genuint glad för så sitter man ändå oundvikligen där med ett fånigt leende på läpparna, beredd på att brista ut i ett påkostat fejk-jubel. Det blir ju fel hur man än gör. Därför har jag avsagt mig det där med att få alla julklappar när vi firar på dagen. Jag kan inte leva ett liv i lögn, som ni kanske förstår.

Ni då?? Har ni haft en bra jul? Vad har ni gjort?

1 kommentar:

  1. Haft en superduper bra jul! :) det enda som förstör är att jag missar frukosten hos dig idag! hoppas ni har det så där rysligt mysigt ;)

    SvaraRadera