söndag 9 januari 2011

Hemligheten bakom att älska löpning.

Många ser det bara som en stor fasa. Det är inte så konstigt egentligen, ända sedan skolan har man blivit tvingad runt något jävla spår i alla väder, medan en grinig gympalärare stått i mål med tidtagaruret i högsta hugg. Det fanns tider för G, VG och MVG, och som om inte det var nog så var det alltid extra press på dem som utövade en idrott på fritiden. Jag har alltid avskytt löpning. Jag var alltid sist i mål på fysträningen i handbollen och jag hade ångest i flera dagar innan ett 5km-löp. Men det måste inte vara så. Jag kom på hemligheten bakom att älska löpning, och eftersom det får mig att må så bra vore det ju dumt att inte dela med mig av den till andra. Så:

1. Börja med att jogga. Ge dig ut i en skog eller någonstans där det mest rör sig andra motionärer och lufsa fram i din egen takt. Du kan jogga med små korta långsamma steg, men försök att inte börja gå. I början kommer du att få tvinga dig ut, men om du gör det några gånger kommer du längta efter en löptur.

2. Jogga för din egen skull. Låt ingen annan lägga press på dig gällande hur fort och hur långt du ska springa.

3. Ha inte hybris. Man måste inte jogga en massa km första gångerna man springer. Börja med två km. När det sen känns som en lek så kan du öka med en km, bara för att det är så skönt.

4. Fyll en mp3 med pepp-musik. Välj musik som har en rytm som är snäppet snabbare än din stegfrekvens, det får dig att automatiskt öka takten.

5. Bra skor och kläder. Man måste inte vara som jag (som är en materialsportare av rang), men det är ingen dyr myt att det gör stor skillnad i om man springer i tunga bomullskläder eller om använder funktionsmaterial. Bomullskläderna är redan från början tyngre än andasmaterialen, och när svetten börjar rinna kommer det bara bli värre. Det finns billiga funktionskläder, man behöver inte ha en värsting-outfit redan från början. Detsamma gäller skorna. Spara på knän och rygg genom att investera i ett par löpardojor. Även dem finns i olika prisklasser. Det gör skillnad!

6. En av de allra viktigaste sakerna, tänk inte på att du springer. Låt benen bära dig och tänk inte på att det borde vara jobbigt, hur långt det är kvar eller hur långt du har sprungit. Var bara i stunden. Andas in den friska luften och lyssna på musiken.

7. Löpning är ett jättebra sätt att skingra tankarna om man har mycket att tänka på eller om man inte mår bra. Dock är det inte meningen att du ska tänka problem när du är ute och joggar. Då kommer du associera löpningen med tråkiga saker och det motverkar ju hela må-bra-aspekten. Om jag får en jobbig tanke i huvudet när jag springer så sjunger jag med i musiken och ökar tempot.


Jag hatade som sagt löpning för några år sedan, tyckte att det var det värsta som fanns och fick ångest bara av tanken på att springa. Nu springer jag flera mil i veckan, och efter 60 min löpning på blankis är jag så här glad:

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen :) När det blir bar mark igen, så ska jag försöka mig ut och småjogga lite. Just nu kan jag ju tyvärr inte ens gå i rask takt utan att sträcka en muskel!

    SvaraRadera