torsdag 13 januari 2011

Dag 1

Idag kör vi igång. Fyra veckors deff är (äntligen) här och det ska bli spännande, utmanande, skönt och antagligen ganska jobbigt emellanåt. Jag och Hanna kör ihop och det känns skönt att ha någon med sig i det här. Har funderat på att deffa flera gånger förut men inte tyckt att jag har haft orken och viljan att sätta mig in i det helt. Dock är Hanna PT så hon har mycket grundkunskaper, sen har hon gjort ett hästjobb med planering och receptletande. Fixar jag det här ska hon ha stort tack och mycket cred. Upplägget är som följer: V 1 är det 1900 kcal/dag som gäller. Fokus på frukost och lunch där det går åt ca 1000 kcal totalt och sen är det tre mellanmål plus middag. Vi ska försöka att ligga på ca 140g protein och 70g fett om dagen. Det blir ungefär en fördelning på 30/30/40 (protein, fett, kolhydrater). Eftersom vi fortsätter att träna hårt och ordentligt så behöver vi ha kolhydrater för att orka med. De nästkommande tre veckorna så kommer vi öka lite i kcal för att inte få motsatt effekt och sätta kroppen i svältnivå. Då kommer allt att vara förgäves sen när vi går tillbaka till normal kost.
Första dagen känns bra så här långt, det är det här med att planera för alla måltider som är lite trassligt, men det har jag gjort förut så det kommer inte att vara några problem. Efter första veckan har vi ju även lite fler kcal att röra oss med.

Dagens lunch blev lasagne med fullkornsplattor, mager nötfärs, krossade tomater, aubergine, paprika och morötter. Mycket gott faktiskt, svårigheten var dock att dela det i rätta portioner..

(okej, jag är väl medveten om att det ser jätteäckligt ut, men t.o.m pappa erkände att det var gott, och han är emot nyttiga maträtter)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar